Dé opleidingensite voor hbo en hoger

Harder ingrijpen bij studies die tot werkloosheid opleiden

Minister Jet Bussemaker wil de mogelijkheid krijgen om studies zonder arbeidsperspectief te kunnen sluiten. Studies zouden beter aan moeten sluiten bij het bedrijfsleven.

Minister Jet Bussemaker wil de mogelijkheid krijgen om studies zonder arbeidsperspectief te kunnen sluiten. Studies zouden beter aan moeten sluiten bij het bedrijfsleven.



Het ISO (Interstedelijk Studenten Overleg) zou het liever anders aanpakken, met bijvoorbeeld het geven van bredere labels aan opleidingen.

“Het huidige hoger onderwijs is te versplinterd en geeft te veel keuze aan studenten. Er zijn recent weer eindexamens geweest en als een scholier een technisch profiel heeft gekozen, kun je als havist kiezen uit 1226 opleidingen in 55 verschillende steden en als vwo-er uit 402 opleidingen in 21 verschillende steden. Het is alsof je vraagt aan een klein kind in een enorme snoepwinkel of hij er 1 wil uitkiezen.

Wat het nog erger maakt, is dat werkgevers ook niet exact weten wat de verschillende opleidingen zijn. Regionaal is er vaak goed contact tussen instellingen en het bedrijfsleven zodat ze nog enigszins weet hebben van de verschillen, maar landelijk gezien valt dit tegen. Zo zal een gemiddelde Amsterdamse werkgever niet weten wat er precies geleerd wordt bij de opleiding Human Technology aan de Hanzehogeschool”, aldus Thijs van Reekum, voorzitter van het ISO.

 

Labels

Dit kan verbeteren door aan opleidingen brede labels toe te voegen. Bij bovengenoemd voorbeeld gaat het om een technische opleiding, die vroeger op een HTS zou worden gegeven. Uit de naamgeving valt dit echter niet af te leiden. Doordat het voorheen een opleiding was bij een HTS was, wist de werkgever wel waarover het ongeveer ging.

Hetzelfde geldt voor de versplintering van ICT-opleidingen. Zo is de opleiding Game Development van de Hogeschool van Amsterdam “gewoon” een ICT-opleiding. Door het brede label ICT toe te voegen voor aan de naamgeving kunnen er veel misverstanden worden voorkomen. Hiermee ziet de afgestudeerde ICT – Game Development op zijn diploma staan waardoor een werkgever beter weet dat het om een ICT opleiding gaat en op die manier kan mogelijke werkloosheid voorkomen worden.


Het zijn niet alleen de scholen

Het probleem ligt volgens Bussemaker niet alleen bij de scholen, want bedrijven communiceren ook niet duidelijk wat zij van scholen verwachten. “De tijd van naar elkaar wijzen is nu echt voorbij”, stelde Bussemaker, die gemeenten, opleidingen en bedrijfsleven wil verplichten om met elkaar om de tafel te gaan.

Ze denkt dat het in het overgrote deel van de gevallen moet lukken om op de vraag vanuit de markt in te springen.



Bron: Scienceguide.nl en ANP.nl