Dé opleidingensite voor hbo en hoger

Opleiding: Commerciele Economie

Aangeboden door: Hanzehogeschool

  • Beschrijving
  • Overzicht

Bij CE draait alles om het ontwikkelen van jouw commerciële talent. Commerciële aspecten spelen in elke markt een steeds grotere rol. Van overheid tot bedrijfsleven, in binnen- en buitenland.Bij de richting Marketing & Sales Management staat marketing centraal. Je leert uit te gaan van de wensen van klanten en de behoeften van de markt. Deze wensen vertaal je naar een product of dienst. Je leert alles over het zo effectief en efficiënt mogelijk vermarkten van producten en diensten. De richting Marketing Communication Management gaat in op de wijze waarop een organisatie haar producten promoot. Je leert hoe je instrumenten als persoonlijke verkoop, reclame en PR inzet om de doelen van de organisatie te realiseren en hoe je een grotere vraag naar een nieuw soort product of dienst kunt creëren. Ook ontdek je hoe je een bepaald product of dienst duidelijk kunt onderscheiden van dat van de concurrent.

De beroepspraktijk staat tijdens je hele studie centraal. Je verricht opdrachten voor externe opdrachtgevers, wat deze opleiding nog spannender en uitdagender maakt. Aan het eind schrijf je een afstudeeropdracht waarbij je een diepgaand advies voor een organisatie opstelt. De markt waarop jij je als afgestudeerde begeeft is (inter)nationaal; je wordt niet opgeleid voor een specifieke functie, maar je bent breed inzetbaar in een grote variëteit aan commerciële functies.Vooropleiding

Profiel Extra vakken
Cultuur en Maatschappij economie of m&o
Economie en Maatschappij
Natuur en Gezondheid economie of m&o
Natuur en Techniek economie of m&o
Academische propedeuse mogelijkheid tot instroom in de hoofdfase van de studie wordt individueel bepaald, de mate van aansluiting is maatgevend
Cultuur en Maatschappij (HAVO) (economie of m&o) + (wiskunde A of wiskunde B)
Economie en Maatschappij (HAVO)
Natuur en Gezondheid (HAVO) economie of m&o
Natuur en Techniek (HAVO) economie of m&o
HBO propedeuse mogelijkheid tot instroom in de hoofdfase van de studie wordt individueel bepaald, de mate van aansluiting is maatgevend
MBO niveau 4 Mbo-domeinen: 'Techniek en procesindustrie', 'Voedsel, natuur en leefomgeving' of 'Zorg en Welzijn': wiskunde a of wiskunde b in combinatie met economie of m&o. Bekijk de website www.toelatingstoetsen.nl voor meer informatie.
Overige mbo-domeinen: toelaatbaar


Kosten
2015 Full-time Wettelijk voorgeschreven € 1951 / jaar
2015 Full-time Institutioneel € 1951 / jaar
2015 Full-time Internationaal € 7500 / jaar
2016 Full-time Wettelijk voorgeschreven € 1984 / jaar
2016 Full-time Institutioneel € 7500 / jaar
2016 Full-time Internationaal € 7500 / jaar

1st year

In het eerste jaar wordt de basis gelegd op het terrein van marketing en organisatie en is er aandacht voor economische vakken, bedrijfscommunicatie/Nederlands. Ook kies je, naast het Engels, een tweede vreemde taal. Je bent vooral operationeel bezig. Daarnaast kun je je in het vierde kwartiel oriënteren op het hoofdprogramma (major) dat je wilt gaan doen: Marketing & Sales Management, of Marketing Communication Management.

characteristics

Grotendeels gemeenschappelijke propedeuse met Small Business & Retail Management en International Business and Languages
Studenten hebben keuze uit twee afstudeerrichtingen (majors): Marketing & Sales Management, Marketing Communication Management
Stage in jaar twee: de marketingervaring die studenten opdoen in de praktijk, vormt in het derde jaar de basis voor een meer strategisch/tactische marketingbenadering

curriculum

De verplichte onderdelen van de eerste drie kwartielen in het eerste jaar, zijn voor alle studenten van het Instituut voor Marketing Management gelijk. Studenten volgen in het vierde kwartiel vakken die specifiek bij hun opleiding of afstudeerrichting horen.
Engels is een verplicht onderdeel in het eerste jaar. CE-studenten kiezen daarnaast een tweede vreemde taal.
Het vak Rekenvaardigheid is verplicht voor alle studenten die de instaptoets niet halen.

job perspective

Afgestudeerden Marketing Communication Management zijn zowel geschikt voor functies bij multinationals als bij kleinere bedrijven met minder omvangrijke budgetten. Voorbeelden van functies zijn: commercieel manager, marketingmanager, brandmanager, eCommunicatieadviseur.
Agestudeerden Marketing & Sales Management zijn breed inzetbaar in een grote variëteit aan commerciële functies. Voorbeelden van functies zijn: commercieel manager, marketingmanager, salesmanager, accountmanager

study abroad

Het Instituut voor Marketing Management heeft een International Office dat begeleiding geeft aan studenten die in hun vrije keuzeruimte in het buitenland willen studeren.

Niveau HBO
Vorm Full-time
Incompany Nee
Open inschrijving Nee
Doorlooptijd 48 maanden
Type Bachelor (HBO)
Kosten (indicatie) Tussen de €450 en €1350
Titulatuur Geen titel
Benodigde taalkennis Nederlands
Gefinancierd Regering
Afronding Diploma
Credits 240