Dé opleidingensite voor hbo en hoger

Master of Automotive Systems

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

  • Beschrijving
  • Overzicht
  • Testimonials

Wilt u als engineer een brug slaan tussen R&D, design en marketing in de Automotive-branche? Wordt tijdens de volledig Engelstalige Master of Automotive Systems op de hoogte gesteld van de laatste ontwikkelingen in automotive engineering. U kunt deze opleiding volgen in voltijd (1,5 jaar) of gecombineerd met uw werk in deeltijd (2,5 - 3 jaar).

Volg de Master of Automotive Systems

Ontwikkelingen in Automotive Technologie veranderen onze visie op mobiliteit. Door nieuwe technologieën en groeiende invloed van elektronische voertuigcontrole worden we minder afhankelijk van fossiele brandstof: we kunnen milieuvriendelijkere voertuigen ontwikkelen. In de nabije toekomst rijden we hybride of compleet elektrisch aangedreven voertuigen en worden voertuigen en chauffeurs ondersteund door professionele, intelligente systemen om verbeterd voertuiggedrag te waarborgen, verkeerssituaties te overzien of communicatie met andere voertuigen of de infrastructuur mogelijk te maken. Wilt u aan deze ontwikkelingen bijdragen? Lees dan verder!

Ontwikkeld door deskundigen

Bent u ingenieur in de werktuigbouwkunde, elektrotechniek of autotechniek en wilt u uw kennis verdiepen van automotive engineering? Deze volledig Engelstalige Master of Automotive Systems is mede ontwikkeld door deskundigen bij internationaal opererende bedrijven en richt zich op design, automotive-onderzoek, ontwikkeling en management. Met deze mastertitel op zak breidt u uw carrièrekansen uit! U bereidt zich tijdens de opleiding voor op spilfuncties in (deel)gebieden van de automotive-branche gericht op design, automotive-onderzoek, ontwikkeling en management, zoals:

  • Software and test engineering
  • Development and design engineering
  • Applied research
  • Production management
  • Sales engineering
  • Customer service
  • Production
  • Management

Functietitels

Enkele concrete functietitels waar u als Master of Engineering in Automotive Systems voor in aanmerking kunt komen zijn Vehicle application engineer, Product engineer, Researcher, Calibration engineer, Advanced research engineer en System/CAE engineer.

Resultaat

Wanneer u deze opleiding met succes afrondt, ontvangt u de mastertitel Master of Engineering (M.Eng) in Automotive Systems.

Voor wie

  • Hbo-ingenieurs (bachelors) Autotechniek, Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek
  • Buitenlandse studenten met soortgelijke diploma's

Erkend door de NVAO

Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).


Volg in deeltijd (2,5 - 3 jaar) of in voltijd (1,5 jaar) het volledig Engelstalige curriculum van deze internationaal georiënteerde masteropleiding. Tijdens uw studie verdiept u zich onder meer in intelligente voertuigsystemen, voertuigelektronica en toegepast onderzoek.

Programma

De opleiding Master of Automotive Systems is volledig afgestemd op de belangrijkste trends in de ontwikkeling en productie van personenwagens en trucks. De nadruk ligt op intelligente voertuigsystemen, voertuigdynamica en voertuigcontrole, voertuigelektronica, bestuurdersondersteuning en het ontwerp van geavanceerde aandrijftechnieken als elektrische, hybride en fuel cell-technologie. Ook zijn managementaspecten van het automotivebedrijf, zoals value chain management en kwaliteitsmanagement, in het curriculum geïntegreerd.

Verder ligt de focus op toegepast onderzoek. Dit betekent dat u de kennis en technieken van fundamenteel onderzoek toe gaat passen in een industriële omgeving en implementeert in (deel)gebieden van automotivesystemen en voertuigen.

Nieuwe specialisatie Light Weight Design

Sinds september 2013 is een specialisatie beschikbaar in Light Weight Design. Er is een stijgende marktvraag naar hoog opgeleide technici op het gebied van lichtgewicht constructies voor moderne voertuigen.

In het tweede deel van deze masteropleiding komt deze nieuwe specialisatie beschikbaar, waarin aandacht wordt gegeven aan onder meer:

  • Light-weight materials
  • Stability of structures
  • Design against fatigue
  • Automotive structures
  • Production techniques

Meer informatie vindt u in deze leaflet (pdf).

Onderwerpen

  • Automotive Systems
  • Mathematics and Mechanics
  • Practice modeling and simulation
  • Vehicle Dynamics & Vibrations
  • Combustion Engines and Thermodynamics
  • Driveline and Transmission
  • Advanced Vehicle Dynamics including modelling/simulation
  • Vehicle Dynamics
  • Advanced Vehicle Control
  • Vehicle Electronics (incl. lab autotronics)
  • Control Systems Engineering
  • Automotive Management
  • Alternative Powertrains
  • Intelligent Vehicle Highway Systems

Competenties

  • Projectmanagement
  • Supervisie van technische teams
  • Communicatie met klanten
  • Activiteiten in designontwerp, ontwikkeling, toegepast onderziek en productie
  • Balancing engineering
  • Economische en commerciële activiteiten

Masterthesis

U studeert af door het schrijven van een masterthesis. U voert een project uit bij een bedrijf of onderzoeksinstituut en laat zien dat u de kennis kunt toepassen in de automotive-industrie. Daarvoor onderzoekt en ontwikkelt u nieuwe toepassingen of implementeert een bestaande technologie. U schrijft uw afstudeerverslag in een rapport dat u presenteert aan de examencommissie.

Werkwijze

Deze masteropleiding kenmerkt zich door een pragmatische aanpak, de directe input van HAN Automotive-lectoraten en het gebruik van eigen geavanceerde laboratoria voor R&D en testing. De opleiding is international georiënteerd en de lesstof en lessen zijn geheel Engelstalig. Zowel te volgen in voltijd als in deeltijd.

Aanpak

  • Gastcollege
  • Participatie in onderzoeksprojecten
  • Excursies
  • Praktijkgerichte opdrachten
  • Projecten
  • Masterthese (toegepast onderzoek)

Begeleiding

  • Het curriculum van deze masteropleiding is geheel Engelstalig
  • Wanneer u kiest voor de voltijdvariant van de opleiding, kunt u hulp verwachten bij het vinden van een stageplaats

Toelating

Heeft u een technisch hbo- of bachelordiploma en is uw kennis van de Engelse taal goed? Dan is de kans groot dat u toegelaten kunt worden voor deze inspirerende masteropleiding. Kiest u voor deeltijd? Dan heeft u ook 2 jaar praktijkervaring nodig om in te stromen. Hieronder leest u meer over de toelatingsvoorwaarden.

Toelatingsvoorwaarden

  • U hebt een hbo- of bachelordiploma Autotechniek, Werktuigbouwkunde of Electrotechniek, Mechanical Engineering, Automotive Engineering, Automotive Electronics of een vergelijkbaar technisch diploma (gemiddelde cijfer 3.0, gebaseerd op een 4.0-systeem)
  • U heeft minimaal 2 jaar relevante werkervaring in de branche (voorwaarde voor instromen in de deeltijdvariant)
  • U heeft voldoende kennis van de Engelse taal, dat blijkt uit: TOEFL score van 550 of hoger, IELTS score 6.5 of hoger, Cambridge Certificate in Advanced English, Cambridge Certficate of Proficiency in English

Overeenkomst met werkgever

Uw beroeps- of stagepraktijk vormt een integraal onderdeel van de masteropleiding. U sluit met uw werkgever of stagebegeleider een schriftelijke overeenkomst waarin u samen vastlegt dat u de opdrachten van de opleiding in de praktijk kunt uitvoeren. U moet gerichte feedback kunnen krijgen in deze werksituatie, waarbij uw leidinggevende of een andere interne professional u begeleidt en beoordeelt.

Uitzondering

Heeft u een ander bachelor-/hbo- of wo-getuigschrift en/of werkervaring en meent u voor de masteropleiding in aanmerking te komen? Dan vragen we u een portfolio te overleggen waarin u uw leer- en werkervaringen en verworven competenties zichtbaar maakt. In het intakegesprek bekijken we de mogelijkheden voor dit portfolio en bespreken we welke aanvullende opdrachten eventueel nodig zijn.

Samenwerking

Kenmerkend voor deze masteropleiding op hbo-niveau is, naast innovatie en betrokkenheid, de uitstekende verbinding met de beroepspraktijk. Er is een hechte cocreatie door student, werkgever, lectoraat en de HAN. Verder is één van de speerpunten van HAN Masterprogramma's toegepast onderzoek, de vertaling van theorie naar innovaties in de praktijk.

Samenwerken met het werkveld

Naast toegepast onderzoek en cocreatie waarborgt de masteropleiding Automotive Systems de kennis en kwaliteit door samenwerkingsverbanden te zoeken met het werkveld. Verandervoorstellen van de studenten worden veelal ingevoerd in de organisatie. Deskundigen uit de praktijk geven feedback door onder meer deel te nemen aan de beroepenveldcommissie.

Direct profijt voor de werkgever

Samenwerking met het werkveld, de opleiding en medestudenten is de basis voor groei en innovatie, ook in uw beroepspraktijk. Uw werkgever heeft er direct baat bij! Vanaf de eerste dag bent u bezig met leer- en praktijkopdrachten die aansluiten bij uw dagelijkse praktijk. In de masterthese waarmee u uw opleiding afrondt, onderzoekt of ontwikkelt u nieuwe toepassingen of implementeert u een bestaande technologie. Met als resultaat een op uw organisatie toegesneden implementatieplan voor een innovatie waarin de kwaliteitsverbetering geborgd is. Door de continue wisselwerking met de praktijk draagt de opleiding bovendien bij aan de ontwikkeling van de beroepsgroep.

Lectoraten

  • Lectoraat Mobiliteitstechnologie, lector J. Pauwelussen
  • Lectoraat Voertuigmetronica, lector B. Veenhuizen
  • Lectoraat Lean, lector V. Wiegel

Samenwerkingsverbanden

Deskundigen van bedrijven in de automotive-branche leveren een actieve bijdrage aan het masterprogramma. De Master Advisory Councel (MAC) nodigt het bedrijfsleven uit om actief mee te werken aan thema's als:

  • Ontwikkeling van de Body of Knowledge en de samenstelling van het curriculum
  • Eindkwalificaties van de opleiding en beoordelingssysteem
  • Didactische werkvormen en inzet van professionals uit het bedrijfsleven
  • Promotie en wervingsactiviteiten

Bedrijven die deelnemen zijn onder andere DAF Trucks, Benteler Engineering, Apollo Vredestein, Bosch Transmission Technology, en Ford Research. Hierdoor is er een directe link ontstaan met de actuele beroepspraktijk. Ook werkt de opleiding samen met TNO en de Technische Universiteit Eindhoven (TUE).

De masteropleiding werkt samen met de Technische Universiteit in Praag (Tsjechië) en met Ensieta in Brest (Frankrijk). Gezamenlijk wordt het masterprogramma European Master of Automotive Engineering (EMAE) aangeboden, een 2-jarig voltijdprogramma met als eindresultaat 2 diploma's.

Verder werkt de master samen met het Automotive Centre of Expertise (ACE). Deze samenwerking vormt een uitstekende mogelijkheid voor studenten om door te studeren en te kiezen voor de Master of Automotive Systems. Binnen ACE werken studenten samen met het automotive bedrijfsleven aan diverse projecten. Hierbij werken studenten van de HAN, Fontys, en Hogeschool Rotterdam samen.

Niveau WO
Vorm Full-time
Incompany Nee
Open inschrijving Ja
Doorlooptijd 36 maanden
Type Master (HBO-universitair), Specialised master for professionals, Master (HBO)
Kosten €17900
Titulatuur Geen titel
Benodigde taalkennis Engels
Startmaand september
Provincie Gelderland
Afronding Diploma
Deze Master vergroot mijn kansen in de Indiase automobielbranche

Professional Karthik Venkatapathy over de meerwaarde van de Master Automotive Systems.

In gesprek met Karthik Venkatapathy is het nagenoeg meteen duidelijk. We hebben hier te maken met een uitblinker. Een student die zijn thuisland India achterlaat om de opleiding te volgen die het beste past bij zijn ambitie, interesse en plannen voor de toekomst: de Master Automotive Systems. Hij slurpt alle kennis op als limonade en legt zijn eigen lat elke dag een stukje hoger. Dit resulteert in een voorspoedig studieverloop en een baan bij het Lectoraat Voertuigmechatronica van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).

Elektrische auto's

In India volgt Karthik vier jaar de opleiding Elektrotechniek. Vervolgens gaat hij drie jaar aan de slag als engineer regeltechniek. Maar zijn ambitie brengt hem verder. Hij wil alles leren over elektrische auto's zodat hij deze kennis in India kan gebruiken. 'Ik ging op zoek naar een masteropleiding Automotive, met lessen in het Engels. En gaf de voorkeur aan Europa, boven Amerika, omdat je daar zoveel verschillende culturen en talen op een klein oppervlak bij elkaar hebt,' aldus Karthik Venkatapathy.

Openminded

Karthik heeft ook heel goed nagedacht over in welk Europees land hij deze opleiding wilde volgen. 'My search on Google ended with Sweden, Germany, France, UK and the Netherlands.' Hij koos voor Nederland vanwege de horizontale aanpak. 'Hier heerst een open cultuur. De mensen staan open voor elkaars mening, luisteren naar elkaar. Je mag meepraten en je hebt invloed op wat er gebeurt'. In de Europese smeltkroes is Nederland een van de weinige landen waar hij minder hiërarchie ervoer.

Volg je interesse

Bij de HAN Master Automotive Systems heb je de keus uit de onderdelen Vehicle Dynamics, Internal Combustion Engines en Alternative powertrain. Karthik: 'Ik heb alle onderdelen bestudeerd, maar mijn interesse lag bij de motoren. Ik heb mijn afstudeeropdracht bij Continental Automotive Group - voorheen Siemens - in Duitsland dan ook gedaan op het gebied van verbrandingsmotoren. Ik heb onderzoek gedaan naar een nieuw injectiesysteem. De meest recente ontwikkeling op het gebied van benzinemotoren is een verbruik dat overeenkomt met dat van een diesel, maar met de ' fun to drive' die hoort bij benzine, it is the best of both worlds!'

Onderzoek - tijdens en na

Bij aanvang van zijn studie dacht Karthik dat hij praktisch aan de slag wilde in het beroepenveld van Automotive. Maar gaandeweg ontdekte hij dat onderzoek doen hem boeide. Diverse onderzoeksprojecten tijdens de studie rondde hij met goed gevolg af. Nu, na zijn afstuderen, wijdt hij zich in belangrijke mate aan onderzoek bij het Lectoraat Voertuimechatronica van de HAN. 'Ik richt me nu op 'second life applications of lithium-ion batteries' om uit te vinden of deze batterijen herbruikbaar zijn' for smart grid en rural electrification'. Het is mooi om met de laatste technologie bezig te zijn om daarmee straks het platteland van bijvoorbeeld India van elektriciteit te voorzien.'

Populair bij Indiërs

Karthik is overigens niet de enige Indiër die de Master Automotive aan de HAN volgde. De verklaring van Karthik is dat er onlangs veel grote automotive bedrijven geopend zijn in India. Om daar een toppositie te bereiken is het van belang dat je goed onderlegd bent qua kennis. Een opleiding in het buitenland vergroot je ervaring en je kennis maar ook je kijk op de internationale automobielbranche. Ik onderhoud contact met andere landgenoten via de sociale netwerken. Armoede in India is een van de grootste problemen. Ondanks die armoede wil ik op termijn toch terug naar waar ik vandaan kom om mijn kennis in te zetten om mijn landgenoten aan het werk te krijgen en hun welzijn te verbeteren'.

Cultuurshock

Toen hij 2 jaar geleden op de campus arriveerde kwam Karthik letterlijk in een gespreid bedje. 'Het was een mooie accommodatie, met enkele IKEA-pakketten die we in elkaar moesten zetten. We hadden niets te klagen. In India zijn we dat niet gewend, daar is niets goed geregeld. Hier in Nederland hoor je mensen al als iets niet perfect is. Dat is wel een groot cultuurverschil. Maar zonder gekheid, alles was tot in de puntjes georganiseerd.'

Karthik Venkatapathy
Fatah Raufi, hoofdconstructeur productontwikkeling DAF Trucks Eindhoven

'Van mijn manager hoorde ik over deze opleiding. Ik heb me direct aangemeld en ben een van de vier gelukkigen die dit jaar al konden beginnen.' Fatah Raufi is 46 jaar oud en komt oorspronkelijk uit Afghanistan. Hij is vanaf 1994 in Nederland en werkt sinds 2004 bij DAF Trucks in Eindhoven. Afgelopen september begon hij aan de masteropleiding Automotive Systems van de HAN.

Master in de Automotive Industry

Eigenlijk is hij al master in de Automotive Industry. Hij mocht in Rusland studeren vanuit zijn technische functie in het Afghaanse leger. Zijn laatste diploma (PhD) haalde hij helaas net niet, omdat de oorlog uitbrak. Door diezelfde oorlog kwam hij in 1994 in Nederland terecht. 'Ik heb toen bij verschillende automotive-bedrijven gewerkt. In 2000 werkte ik al even bij DAF via een ingenieursbureau. Na wat omzwervingen via NedCar en Ford, kwam ik hier in 2004 weer terecht. Nu in een vaste functie.'

'Ik wil op masterniveau werken'

Fatah heeft in Nederland veel moeite gedaan om zijn Russische masteropleiding erkend te krijgen. Helaas lukte dat niet. Fatah is daarom blij met de mogelijkheid die DAF hem biedt om zich verder te ontwikkelen en alsnog de mastertitel te halen: 'Ik wil op masterniveau werken, technische analyses doen en bijdragen aan de verbetering van de systemen waarmee we hier werken. Als afstudeeropdracht zou ik wel iets met Vehicle Dynamics willen doen. Maar ook op het gebied van motorinstallatie gaan de ontwikkelingen snel. Er liggen hier bij DAF in elk geval voldoende mogelijkheden voor een afstudeeropdracht.'

Flinke aanslag op je vrije tijd

Tijdens de presentatie van de HAN bij DAF Trucks in Eindhoven, wist Fatah direct dat dit de kans was waarop hij gewacht had: 'Eigenlijk al sinds 1994 dus. Alleen is mijn situatie inmiddels wel wat anders. Ik heb nu een gezin en dat is soms best lastig. Zo'n opleiding is natuurlijk een flinke aanslag op je vrije tijd. We gaan elke woensdag naar school en daarnaast zijn er nog zo'n 20 uur per week die ik thuis studeer. Da's best zwaar, maar achteraf ongetwijfeld alle moeite waard!'

Fatah Raufi (Hoofdconstructeur productontwikkeling), DAF