Eerst de master afgerond, nu tactisch manager
Professional Riny van der Ven over de meerwaarde van de Master Bedrijfskunde Zorg en Dienstverlening
Het resultaat van de opleiding? 'Je voelt je zekerder, doordat je weet dat je bagage hebt. En je krijgt het nog uit je handen en mond ook. Dan pak je dit soort kansen dus aan. Ik ga het komende jaar toepassen wat ik heb geleerd.' De kans waar Riny van der Ven op doelt is de nieuwe functie die hij nu ad interim vervult. Toen hij de masteropleiding Bedrijfskunde in Zorg en Dienstverlening begon, was hij hoofdverpleegkundige van de verpleegafdeling Cardiologie van het Radboudumc, de nieuwe functie is die van tactisch manager van de afdeling Cardiologie. Hij gaat nu ook de CCU aansturen.Ik was toe aan een heroriëntatie
Riny vervult al vanaf 1992 een leidinggevende functie, als hoofdverpleegkundige. In het begin van zijn carrière heeft hij alle scholing gedaan die daarvoor nodig was, tot en met Voortgezette Opleiding management. Daarna bleef hij zich inhoudelijk scholen, voor de spoedeisende hulp, als trainer calamiteitenmanagement en ga zo maar door. Toch merkte hij een paar jaar geleden dat hij toe was aan een heroriëntatie: 'De wereld van de gezondheidszorg is enorm in beweging. Toen collega's masteropleidingen gingen volgen dacht ik: is dat ook iets voor mij? Toen ben ik gaan zoeken naar een opleiding die iets toe kon voegen aan wat ik al had. Iets wat aansloot op 20 jaar leidinggevende ervaring.'
Pittig
In september 2012 begon hij aan de Master Bedrijfskunde in Zorg en Dienstverlening. 'Waar ik vroeger al mijn opleidingen best gemakkelijk doorlopen had, vond ik het nu allemaal behoorlijk pittig. Al is het maar omdat ik er al mijn vakantiedagen aan heb opgeofferd. Maar ik merkte wel dat ik groeide en leerde, dan wil je wel buffelen en investeren. En dat is ook best anderhalf jaar vol te houden. Het is een kwestie van je tanden erin zetten en niet loslaten.'
Expert
'Dit is geen rapport voor in de bureaula'. Het is fijn als je baas dat zegt, vindt Riny. Hij heeft op verzoek van zijn bedrijfsleider Lonneke van Reeuwijk onderzoek gedaan naar de stakeholders van Cardiologie en aanbevelingen gedaan voor structureel stakeholdersbeleid. Riny: 'Het heeft deze organisatie echt iets opgeleverd. Er zitten 30 aanbevelingen in mijn rapport, dus daar zijn we wel even zoet mee.' Op een gegeven moment ben je de expert op dit thema. Er zijn mensen uit andere instellingen die mij hierover bevragen.'
Warm netwerk
'Een heel belangrijk pluspunt van de opleiding vind ik het contact met mijn medestudenten. In mijn geval ontmoette ik bijvoorbeeld mensen uit de beroepspraktijk van defensie, van de GGZ en wijkverpleging. Het heeft mijn beeld van de gezondheidszorg verbreed: waar is wat te halen? Met een collega-student van de Cardiologie-afdeling in het Jeroen Bosch-ziekenhuis heb ik nog steeds intensief contact. Hij gaat leerlingen opleiden die hier stage komen lopen, en andersom. Soms lopen zij voor en soms wij, afhankelijk van het onderwerp. Dan delen we kennis en ervaring en laten we mensen bij elkaar meelopen. Door samen een opleiding te doen heb je ook een andere band met elkaar, wat iets toevoegt aan je netwerk.'
'En als je het dan over een netwerk hebt, wil ik ook nog kwijt dat ik bij de docenten nog steeds terecht kan met vakinhoudelijke vragen. Ook binnen de HAN heb ik nu een netwerk.'
Moet dat nou, zo'n buitenlandse reis?
'We zijn op studiereis geweest naar Singapore. Dat lijkt decadent, maar het heeft me veel opgeleverd. We hebben gemerkt dat aan de andere kant van de wereld echt meer te leren valt dan in dichterbij gelegen landen, waar de gezondheidszorg ongeveer hetzelfde is als in Nederland. Bijvoorbeeld: in Singapore leveren ze dezelfde kwaliteit, voor de helft van de prijs. Daar hebben we ons goed in verdiept. Net als in hun verzekeringssysteem. En ten slotte nog vermeldenswaardig: ziekenhuizen weten zich veel beter te verkopen, hebben aandacht voor hun corporaty identity. Daar kunnen wij nog heel wat van leren. We zijn teruggekomen met veel input voor onszelf en voor de studenten van de komende jaren.'
Jezelf updaten
De opleiding is nu afgerond, maar Riny's leerproces loopt door: 'Ik ben nu inhoudelijk 'geüpdatet': als je 20 jaar leidinggevende bent, doe je veel op basis van ervaring en intuïtie, maar nu is alles weer op niveau: financiën, onderzoek, ICT. Ik ben nu toekomstbestendig, zou je kunnen zeggen.' Bovendien is Riny weer op zoek naar iets nieuws: 'Ik ga diverse nieuwe projecten optuigen dit jaar, tijdens mijn ad interim-aanstelling. Als dat allemaal goed gaat, komt het volgende vanzelf weer. Ik heb er zin in!'
'Ik heb uitdagingen nodig'
Professional Monique Bakker over de meerwaarde van de Master Bedrijfskunde Zorg en Dienstverlening.
Nederland telt 5 regionale organisaties die onderzoek verrichten naar borstkanker en baarmoederhalskanker. Monique Bakker is regiomanager borstkanker bij Bevolkingsonderzoek Zuid en verantwoordelijk voor de regio Midden-Brabant. In die regio worden jaarlijks 65.000 vrouwen gescreend. Monique volgde de masteropleiding Bedrijfskunde Zorg en Dienstverlening en deed onderzoek naar een mogelijk verdergaande samenwerking van de 5 regionale organisaties: wat kan centraal? Wat moet decentraal?
Alles kan beter
Monique was al manager bij Bevolkingsonderzoek Zuid toen zij de mogelijkheid kreeg om de masteropleiding Bedrijfskunde Zorg en Dienstverlening te gaan doen. Over haar motivatie zegt ze: 'Ik heb eigenlijk altijd de drive om dingen anders en beter te doen. Als iets een tijdje goed loopt, begint het op een gegeven moment te kriebelen.' Monique wilde zich meer verdiepen in management en sturing en een helikopterview ontwikkelen: 'Vooral omdat in onze organisatie heel veel gebeurt en er grote strategische vragen op tafel liggen. Ik had ook de behoefte om mijn kennis uit een eerdere managementopleiding weer op te vijzelen en liefst ook te verbreden. En ik zou graag doorgroeien naar minder specialistische managementverantwoordelijkheid.'
Praktijkgericht leren
Doordat Monique al eerder een managementopleiding had gevolgd, kon ze in het tweede jaar van de Master Bedrijfskunde instromen. Ze wist al snel dat ze goed zat: 'Ik merk dat ik qua kennis echt een slag gemaakt heb. Alleen al omdat ik het hele proces van onderzoek, literatuurstudie en wetenschappelijke benadering doorlopen heb. Daar heb ik enorm veel van geleerd. Ik heb nu bovendien beter zicht op de bedrijfsprocessen en hoe ik ze kan optimaliseren.' Monique was vooral blij met de praktijkgerichte aanpak: 'De theorie die werd aangereikt werd steeds direct gekoppeld aan de praktijk. Dat werkte heel goed voor mij. Er is een grote afwisseling in vakken en thema's en elk thema wordt verder uitgediept in opdrachten. Dat doe je veel in samenwerking met je medestudenten, zodat je tegelijkertijd van elkaars ervaringen en invalshoeken kunt leren. Ik was bovendien heel blij met intervisiegroep. Die bijeenkomsten vond ik heel waardevol.'
Breed onderzoek
Vier jaar geleden werden de 20 screeningsorganisaties voor borst- en baarmoederhalskanker 'omgevormd' naar 5 organisaties. Dat gebeurde in opdracht van het Ministerie van VWS. Sindsdien zijn die organisaties structureel in overleg over nog intensievere samenwerking. De strategische vraag die onder andere op tafel ligt is: welke taken kunnen we centraliseren en welke in elk geval niet? In overleg met haar opdrachtgever besloot ze haar afstudeeropdracht aan deze vraag te wijden. 'Dat is, zoals voorzien, een heel breed onderzoek geworden dat ik heb kunnen sturen in de richting waar de 5 organisaties behoefte aan hadden. We staan nu op het punt om daarover knopen door te hakken. Ik heb advies gegeven over wat centraal kan en wat decentraal moet en onderzocht wat die keuzes betekenen voor de organisatie, voor de medewerkers en voor cliënten. Uit mijn onderzoek komen duidelijke do's en dont's en adviezen om zoveel mogelijk synergie te bereiken.'
Politieke verhoudingen
Het doen van het onderzoek bij alle 5 de organisaties had wel wat voeten in de aarde: 'Ik had vanuit mijn landelijke contacten al wel oog voor de politieke verhoudingen, maar met dit onderzoek kom je wel echt dichtbij. Je vraagt je toch af of ook die andere partijen wel echt op dit onderzoek en op je advies zitten te wachten. Dat vond ik spannend, maar het is goed gegaan. Ik heb er veel van geleerd en stap nu nog gemakkelijker op mensen en problemen af.'
Ambities
Hoe zit het met haar ambities om verder te komen? Waar liggen de nieuwe uitdagingen? 'Er gebeurt in deze organisatie voorlopig nog heel veel. In de afgelopen jaren zijn we gedigitaliseerd, gefuseerd, van structuur veranderd en ik heb nog meer verantwoordelijkheid gekregen. Bovendien komen er, zoals ik al aangaf, nog allerlei strategische besluiten aan. Er is nog veel te doen hier voor mij. Stel dat alles straks helemaal op rolletjes loopt en er niets meer verbeterd hoeft te worden, dan zoek ik wellicht weer een nieuwe uitdaging. Ik geloof dat dat op je pad komt, als je ervoor open staat. Ik heb altijd gestudeerd en geleerd en vraag me continu af of het anders of beter kan. Omdat ik de afgelopen tijd met studie en werk wel heel druk ben geweest, zit ik in een soort afkickperiode. Nu wil ik mijn werk gewoon heel goed doen. Daarna zien we wel weer.'
Wybren Grooteboer docent Pedagogiek, HAN
Wybren Grooteboer is HAN-docent Pedagogiek en volgt de masteropleiding Bedrijfskunde Zorg en Dienstverlening aan de HAN. 'Als pedagoog zou je het gesprek moeten kunnen voeren om processen in te richten en uit te voeren waar cliënten direct bij gebaat zijn.'
Zorg: organisatorische kant
Grooteboer legt uit waarom hij voor de Master Bedrijfskunde Zorg en Dienstverlening heeft gekozen. 'Het is een studie die de organisatorische kant van de zorg belicht. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik denk dat er een hoop kwaliteit te winnen valt wanneer professionals in de zorg ook met een bedrijfskundige bril naar zorg en dienstverlening kijken. Dat is ook wat ik studenten Pedagogiek probeer mee te geven in de beroepstaken Onderzoek en Innovatie en Kwaliteit en Beleid. Pedagogen hebben onder andere als taak om relaties binnen de opvoedcontext te versterken, wat een complexe taak is voor deze professionals.'
Snel schakelen
Grooteboer is er van overtuigd dat de complexe taak alleen goed is uit te voeren in een organisatie waarbinnen professionals zelf veel kunnen regelen. Grooteboer: 'Stel, een cliënt geeft aan weinig effect te voelen van de opvoedhulp, dan moet een professional snel kunnen schakelen zonder ingewikkelde organisatorische procedures daarvoor te moeten doorlopen. Ze zijn professioneel genoeg om in overleg met collega's en op basis van eigen onderzoek te kunnen oordelen wat er dan wel nodig is. Als pedagoog zou je het gesprek moeten kunnen voeren om processen in te richten en uit te voeren waar cliënten direct bij gebaat zijn.'
Voortgezette opleiding
In 2006 heeft Grooteboer de voortgezette opleiding van dezelfde studierichting gevolgd. 'De voortgezette opleiding duurde 2 jaar en ik vond het daarna even genoeg. De combinatie studie, werk en gezin is namelijk best zwaar. Toch bleef het masterjaar lonken. Omdat ik vaak het naadje van de kous van iets wil weten en onderzoek doen erg leuk vind, heb ik besloten om het masterjaar ook te doen.
Werkzame Factoren in de Zorg voor Jeugd
Het volgen van de masteropleiding is voor Grooteboer ook een mooie kans om het werk voor het Lectoraat Werkzame Factoren in de Zorg voor Jeugd nog beter te doen. 'Ik merk dat ik betere argumenten heb in discussies over onderzoeksmethoden en voel nu ook weer eens wat studenten voelen wanneer ze met onderzoek bezig zijn. Daarnaast geeft het me als beoordelaar van de beroepstaak Onderzoek en Innovatie meer body. Ik ben blij dat ik de master doe, het geeft verdieping en met de uren ik van de HAN krijg, is het goed te doen.'