'De winst zit in de frisse kritische blik die je ontwikkelt'
Professional Yvette Tijssen over de meerwaarde van de Master Leraar Engels.
Best even wennen: na 20 jaar vóór de klas zélf weer student zijn. Flink bikkelen volgens Yvette Tijssen, maar bovenal een heerlijke uitdaging. 'Juist als docent moet je blijven leren.'
'Meer antwoorden? Meer vragen!
Wie Yvette vraagt of de Master tot eerstegraads leraar Engels haar antwoorden heeft gegeven krijgt een rap en vrolijk antwoord. 'Meer antwoorden? Meer vragen!' Ze kon dan al wel bogen op twee decennia ervaring als tweedegraads docent Engels, door het volgen van de masteropleiding voelde ze zich 'net een nieuwe docent'. En juist dat is het heerlijke, vindt Yvette. 'In de opleiding investeer je 3 jaar in persoonlijke en professionele groei. Je reflecteert, je spart, je discussieert en die nieuwe inzichten leveren nieuwe vragen op. Is mijn aanpak van leesvaardigheid wel de goede? Hoe kan ik meer Engels spreken in de klas? Op welke manier nodig ik de leerlingen uit mee te denken?' Juist als docent moet je jezelf blijven ontwikkelen, vindt Yvette.
Echte winst in ontwikkelen van frisse kritische blik
Een andere doelgroep, een andere leeftijd, andere stof. In de bovenbouw lesgeven is een nieuwe uitdaging voor Yvette. Maar hoe interessant ze de colleges, toegepaste taalkunde en Amerikaanse literatuur ook vond, toch zit de winst voor Yvette niet in de inhoudelijke verdieping. 'De echte winst zit in de frisse kritische blik die je ontwikkelt: op de relatie die je met jezelf hebt, met je leerlingen, en met je omgeving. Yvette vóélt zich dan ook niet alleen een andere docent, ze ís het ook. Flipping the classroom, een onderwijsorganisatievorm die ze steeds vaker toepast, is er een mooi voorbeeld van. 'In plaats van een halve les uitleg en wat oefeningen bekijken leerlingen instructie als huiswerk. Voordelen in de les: minder doceren, meer coachen. En meer aandacht voor verschillen. Ik werk meer samen met de leerlingen, ik durf meer het gesprek aan te gaan
Flink experimenteren
Drie jaren vol met inzichten en experimenten. Boeiende, maar ook pittige jaren.' Des te fijner dat je er niet alleen voor staat, vindt Yvette. 'De kleinschaligheid en de persoonlijke aandacht vond ik prettig. Iedereen had het wel eens gehad, maar je trekt elkaar er doorheen.' Veel persoonlijke aandacht, veel tijd voor good practices. 'Samen kun je lekker sparren, leer je en ga je diep op de zaken in. 'Voor welk niveau is dit? Wat is het leerdoel en sluit de methode daar wel bij aan? Je vindt jezelf en elkaar opnieuw uit door de opleiding. En je leert dan ook hoe je ingewikkelde bovenbouwstof toegankelijk en spannend kunt maken.' Yvette slaat met frisse ideeën de brug tussen theorie en praktijk. 'Laatst lazen we het boek The Great Gatsby, de vervolgopdracht doen we in de bioscoop.
Plannen en inspiratie
Energieker, kritischer en vernieuwender. 'De masteropleiding gooide de boel weer helemaal open', vat Yvette het zelf samen. 'Waar ik eerst aan zou nemen op basis van mijn ervaringen dat iets zou werken, trek ik nu pas die conclusie na degelijk onderzoek. Ook in vergaderingen ben ik kritischer.' Als docent in hart en nieren ziet Yvette zichzelf nog wel even voor de klas. Maar ze sluit niet uit dat ze over een jaar of vijf de stap naar het middenmanagement zal maken. En wie weet zet ze aan het eind van haar carrière wel iets op in Afrika. Als ze zich maar kan blijven ontwikkelen. Plannen en inspiratie genoeg voor Yvette.
Erik Middel, Docent Engels, Gymnasium Celeanum Zwolle
'Doordat ik een masteropleiding volg, heb ik een frisse blik op de onderwijspraktijk ontwikkeld. Ik zie mogelijkheden tot verbeteringen op onze school. Zoals het idioom van de lesmethode in de onderbouw dat verouderd is. Samen met een vakcollega ben ik een project gestart om een nieuwe methode te selecteren,' zegt Erik Middel, docent Engels op het Gymnasium Celeanum in Zwolle en tweedejaars student van de Master Leraar Engels.
'Het doorvoeren van een nieuwe lesmethode zou een enorme verbetering van ons onderwijs zijn. Zo vind ik dat leerlingen meer schrijfvaardigheid moeten oefenen om op verschillende fronten taalvaardig te worden. Tegelijkertijd is het beoordelen van schrijfopdrachten ook een tijdrovende taak voor docenten. Ik zou graag onderzoeken, hoe we leerlingen in de bovenbouw meer kunnen laten schrijven, zonder dat het voor docenten niet meer te managen valt. De komende tijd ga ik bekijken of dit onderwerp zich leent voor mijn masterthese.'
Goed in Engels
'Ooit ben ik begonnen op de mavo. Ik was vast van plan om internationaal te gaan werken. De Engelstalige hbo-opleiding International Business and Management Studies paste toch niet helemaal. Ik wist dat ik goed in Engels wilde worden. Vanuit die ambitie ben ik de tweedegraads opleiding tot docent Engels gaan volgen.'
Meer uit je leerlingen halen
'Als docent merkte ik dat ik het onbevredigend vond dat ik mijn leerlingen niet meer kennis kon meegeven. Het is boeiend om hen iets te leren, om altijd te zoeken naar creatieve manieren om ze iets duidelijk te maken. Het was voor mij een reden om in 2011 met de masteropleiding te starten. Tijdens de opleiding ben ik gegroeid. In mijn zelfverzekerdheid en in mijn kennis. Het is een mogelijkheid om te excelleren en om meer uit je leerlingen te halen.'
Boeken gaan leven
'Neem bijvoorbeeld het literatuuronderwijs dat ik verzorg. De docente van de masteropleiding is top. Haar colleges over onder andere American novels zijn voor mij een inspiratiebron. Zij weet de boeken die we lezen in het licht van de tijd te plaatsen. Dat doet ze op zo'n interessante manier dat de literatuur gaat leven en de symboliek in boeken van bijvoorbeeld Fitzgerald of Hemingway je daadwerkelijk pakt. Samen met de creatieve technieken om een en ander onder de aandacht te brengen heeft zij mij tools en inspiratie gegeven om zelf de boeken binnen de context van de tijd te plaatsen. Daardoor wordt het voor leerlingen interessanter en begrijpen ze de tekst beter.'
Gedichten analyseren
'Om niet te vergeten de didactische vaardigheden die ik opdoe tijdens de opleiding en die mij helpen meer uit de leerlingen te halen. Zoals een methode die ik bedacht heb om gedichten te analyseren. Die heb ik heel goed kunnen gebruiken bij mijn leerlingen in vwo-4. Zij moeten de tijdgeest bestuderen in 4 gedichten over de Eerste Wereldoorlog. Zelf moeten ze het gedicht in de context van de tijd weten te plaatsen. Daarvoor onderstrepen ze positieve, negatieve en religieuze woorden zoals 'victory' met groen, 'blood' met rood en 'hope' met blauw. Toen ze een aantal gedichten gedaan hadden, ontdekten ze zelf dat hoe langer de oorlog duurde, het patriottisme omsloeg in een afkeer van de oorlog. Door hen zelf aan de slag te laten gaan, beklijft hun kennis beter,' zegt Erik.
Elkaar inspireren
'Van medestudenten leer ik veel. We bespreken met elkaar hoe we dingen aanpakken in de klas en we inspireren elkaar. Toen we lespakketten ontwikkelden voor het aanleren van leesstrategieën, gaf één van mijn medestudenten de QR-codes van de teksten aan zijn leerlingen, in plaats van de teksten zelf. Een leuk idee en uitvoerbaar. Je prikkelt leerlingen er extra mee waardoor ze dingen beter oppakken. Ook moeten we reviews schrijven over elkaars stukken zoals een essay over een vakdidactisch probleem. Dat maakt dat je kritisch leert lezen en dat je gaat letten op zaken zoals bijvoorbeeld consistentie in teksten. Daar leer je zelf ook veel van.'
Collega's aan het denken zetten
'Mijn collega's zijn geïnteresseerd in de opleiding en de vakken die ik volg. Ik merk dat het ze aan het denken zet. Ze kijken kritischer naar hun eigen lessen. In klas vier volgen de leerlingen een module short stories. Eén van de docenten had als gewoonte om een verhaal voor te lezen en de leerlingen thuis vragen te laten beantwoorden. Ik heb voorgesteld om de tekst in groepjes te laten lezen en de vragen in groepjes te laten beantwoorden. Een manier die aansloeg. En als ze iets leuk vinden, dan pikken ze het ook beter op.'
Onderzoeksvaardigheden
'De opleiding is goed opgezet. Tijdens het eerste jaar bouw je de kennis op. Zo zijn we gestart met een module academisch schrijven. Het bereidt je voor op de essays die we moeten schrijven. Het komende jaar verschuift de aandacht naar onderzoeksvaardigheden. Die hebben we nodig om onze masterthese uit te kunnen voeren.'
Kleinschaligheid past bij mij
'De kleinschaligheid van de opleiding ligt mij goed. Ik ben niet iemand die in een grote groep als eerste een vraag stelt. De docenten kennen je goed. Als ik hulp nodig heb, dan zijn ze er voor je. Hun persoonlijke begeleiding vind ik plezierig.'
Jackie Strijker-Phelan, English teacher and Coordinator of the Bilingual department at the Isendoorn College, Warnsveld
'The HAN offered me a generous amount of exemptions, and a very personal programme. I have been living in The Netherlands since the early 1980's. I was born and raised in Waterford, Ireland and I am 51 years of age.'
Dream
'Over the past 30 years I have had a variety of jobs, but my dream had always been to become a teacher and put my knowledge of the English language to good use. I did an intensive Certificate of English Language Teaching to Adults and Young Learners Course in Amsterdam and worked for a few years in adult education. In Augustus 2000 I started working at the Isendoorn College in Warnsveld, which coincided with the establishment of the bilingual department at the school. I started teaching English and conversation to the lower grades in the large bilingual department. After a short time my job increased from three hours per week to four day a week and I also became the Coordinator of the Bilingual department.'
Personal
'The Dutch Government is a stickler for rules and due to the fact that I did not have my 2e Graad teaching qualification for teaching English in Dutch secondary schools, my department leader persuaded me to do the course and get my "official teaching qualification". The HAN offered me a generous amount of exemptions, and a very personal programme. After a lot of hard work, I received my 2e Graad teaching qualification in March of 2010. Having got the taste for studying, I decided to continue, with the Master Leraar Engels.'
Work orientation
'The course is very well organized and very work orientated. The tutors take into account that the students all have busy teaching jobs, a personal life, but that we are all very motivated to learn and pass the course. Almost all aspects of the course can be used in the classroom. I teach the International Baccalaureate course at standard level to the 4 th year bilingual students and up to now the master programme has given me a lot of helpful and practical information for academic writing, literature and teaching literature.
This is just the beginning, but I am very confident that by doing the master my teaching of the lower form will become even better, and hopefully I will become a confident and well educated teacher of the upper form.'