Deze Master vergroot mijn kansen in de Indiase automobielbranche
Professional Karthik Venkatapathy over de meerwaarde van de Master Automotive Systems.
In gesprek met Karthik Venkatapathy is het nagenoeg meteen duidelijk. We hebben hier te maken met een uitblinker. Een student die zijn thuisland India achterlaat om de opleiding te volgen die het beste past bij zijn ambitie, interesse en plannen voor de toekomst: de Master Automotive Systems. Hij slurpt alle kennis op als limonade en legt zijn eigen lat elke dag een stukje hoger. Dit resulteert in een voorspoedig studieverloop en een baan bij het Lectoraat Voertuigmechatronica van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).
Elektrische auto's
In India volgt Karthik vier jaar de opleiding Elektrotechniek. Vervolgens gaat hij drie jaar aan de slag als engineer regeltechniek. Maar zijn ambitie brengt hem verder. Hij wil alles leren over elektrische auto's zodat hij deze kennis in India kan gebruiken. 'Ik ging op zoek naar een masteropleiding Automotive, met lessen in het Engels. En gaf de voorkeur aan Europa, boven Amerika, omdat je daar zoveel verschillende culturen en talen op een klein oppervlak bij elkaar hebt,' aldus Karthik Venkatapathy.
Openminded
Karthik heeft ook heel goed nagedacht over in welk Europees land hij deze opleiding wilde volgen. 'My search on Google ended with Sweden, Germany, France, UK and the Netherlands.' Hij koos voor Nederland vanwege de horizontale aanpak. 'Hier heerst een open cultuur. De mensen staan open voor elkaars mening, luisteren naar elkaar. Je mag meepraten en je hebt invloed op wat er gebeurt'. In de Europese smeltkroes is Nederland een van de weinige landen waar hij minder hiërarchie ervoer.
Volg je interesse
Bij de HAN Master Automotive Systems heb je de keus uit de onderdelen Vehicle Dynamics, Internal Combustion Engines en Alternative powertrain. Karthik: 'Ik heb alle onderdelen bestudeerd, maar mijn interesse lag bij de motoren. Ik heb mijn afstudeeropdracht bij Continental Automotive Group - voorheen Siemens - in Duitsland dan ook gedaan op het gebied van verbrandingsmotoren. Ik heb onderzoek gedaan naar een nieuw injectiesysteem. De meest recente ontwikkeling op het gebied van benzinemotoren is een verbruik dat overeenkomt met dat van een diesel, maar met de ' fun to drive' die hoort bij benzine, it is the best of both worlds!'
Onderzoek - tijdens en na
Bij aanvang van zijn studie dacht Karthik dat hij praktisch aan de slag wilde in het beroepenveld van Automotive. Maar gaandeweg ontdekte hij dat onderzoek doen hem boeide. Diverse onderzoeksprojecten tijdens de studie rondde hij met goed gevolg af. Nu, na zijn afstuderen, wijdt hij zich in belangrijke mate aan onderzoek bij het Lectoraat Voertuimechatronica van de HAN. 'Ik richt me nu op 'second life applications of lithium-ion batteries' om uit te vinden of deze batterijen herbruikbaar zijn' for smart grid en rural electrification'. Het is mooi om met de laatste technologie bezig te zijn om daarmee straks het platteland van bijvoorbeeld India van elektriciteit te voorzien.'
Populair bij Indiërs
Karthik is overigens niet de enige Indiër die de Master Automotive aan de HAN volgde. De verklaring van Karthik is dat er onlangs veel grote automotive bedrijven geopend zijn in India. Om daar een toppositie te bereiken is het van belang dat je goed onderlegd bent qua kennis. Een opleiding in het buitenland vergroot je ervaring en je kennis maar ook je kijk op de internationale automobielbranche. Ik onderhoud contact met andere landgenoten via de sociale netwerken. Armoede in India is een van de grootste problemen. Ondanks die armoede wil ik op termijn toch terug naar waar ik vandaan kom om mijn kennis in te zetten om mijn landgenoten aan het werk te krijgen en hun welzijn te verbeteren'.
Cultuurshock
Toen hij 2 jaar geleden op de campus arriveerde kwam Karthik letterlijk in een gespreid bedje. 'Het was een mooie accommodatie, met enkele IKEA-pakketten die we in elkaar moesten zetten. We hadden niets te klagen. In India zijn we dat niet gewend, daar is niets goed geregeld. Hier in Nederland hoor je mensen al als iets niet perfect is. Dat is wel een groot cultuurverschil. Maar zonder gekheid, alles was tot in de puntjes georganiseerd.'
Fatah Raufi, hoofdconstructeur productontwikkeling DAF Trucks Eindhoven
'Van mijn manager hoorde ik over deze opleiding. Ik heb me direct aangemeld en ben een van de vier gelukkigen die dit jaar al konden beginnen.' Fatah Raufi is 46 jaar oud en komt oorspronkelijk uit Afghanistan. Hij is vanaf 1994 in Nederland en werkt sinds 2004 bij DAF Trucks in Eindhoven. Afgelopen september begon hij aan de masteropleiding Automotive Systems van de HAN.
Master in de Automotive Industry
Eigenlijk is hij al master in de Automotive Industry. Hij mocht in Rusland studeren vanuit zijn technische functie in het Afghaanse leger. Zijn laatste diploma (PhD) haalde hij helaas net niet, omdat de oorlog uitbrak. Door diezelfde oorlog kwam hij in 1994 in Nederland terecht. 'Ik heb toen bij verschillende automotive-bedrijven gewerkt. In 2000 werkte ik al even bij DAF via een ingenieursbureau. Na wat omzwervingen via NedCar en Ford, kwam ik hier in 2004 weer terecht. Nu in een vaste functie.'
'Ik wil op masterniveau werken'
Fatah heeft in Nederland veel moeite gedaan om zijn Russische masteropleiding erkend te krijgen. Helaas lukte dat niet. Fatah is daarom blij met de mogelijkheid die DAF hem biedt om zich verder te ontwikkelen en alsnog de mastertitel te halen: 'Ik wil op masterniveau werken, technische analyses doen en bijdragen aan de verbetering van de systemen waarmee we hier werken. Als afstudeeropdracht zou ik wel iets met Vehicle Dynamics willen doen. Maar ook op het gebied van motorinstallatie gaan de ontwikkelingen snel. Er liggen hier bij DAF in elk geval voldoende mogelijkheden voor een afstudeeropdracht.'
Flinke aanslag op je vrije tijd
Tijdens de presentatie van de HAN bij DAF Trucks in Eindhoven, wist Fatah direct dat dit de kans was waarop hij gewacht had: 'Eigenlijk al sinds 1994 dus. Alleen is mijn situatie inmiddels wel wat anders. Ik heb nu een gezin en dat is soms best lastig. Zo'n opleiding is natuurlijk een flinke aanslag op je vrije tijd. We gaan elke woensdag naar school en daarnaast zijn er nog zo'n 20 uur per week die ik thuis studeer. Da's best zwaar, maar achteraf ongetwijfeld alle moeite waard!'